Dovolujeme si Vám představit několik novinek z oblasti legislativy a judikatury z průběhu března roku 2025 a předcházejících měsíců. O dalších změnách Vás budeme informovat i v měsících příštích.
Daně
Sjednocení postupu k promíjení příslušenství daně
Generální finanční ředitelství (GFŘ) vydalo s účinností od 1. 3. 2025 nový pokyn D-67 k sjednocení postupu při rozhodování o promíjení příslušenství daně (pokuty za opožděné podání daňového přiznání, daňového penále či úroků z prodlení). Pokyn rozšiřuje seznam důvodů umožňujících prominout pokutu za opožděné daňové přiznání o případy, kdy daň byla navzdory opožděnému podání přiznání zcela uhrazena (bylo-li třeba ji hradit, protože tento důvod se uplatní i v případě daňové ztráty či daňového odpočtu), nebo prodlení činilo nejvýše 15 dní (v těchto případech lze prominout až 70 % pokuty) nebo pokud bylo přiznání podáno bez výzvy správce daně (v tomto případě lze prominout až 50 % pokuty). Pokud by však daňový subjekt měl za poslední tři roky více než jeden vymáhaný daňový nedoplatek, sníží se výše prominutí o polovinu. Pokyn dále zpřísňuje posuzování nepříznivé ekonomické a sociální situace fyzických osob. Ta bude nově považována za nepřiznivou pouze u osob s příjmem do 48násobku minimální mzdy.
Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele
Poslanecká sněmovna v současnosti projednává v prvním čtení vládní návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele, které by mělo nahradit několik formulářů, které zaměstnavatelé posílají státu o zaměstnancích a jejich výdělcích, odvodech či daních. Jednotné hlášení by se mělo posílat České správě sociálního zabezpečení prostřednictvím informačního systému a k údajům z něho by se měly dostat i další úřady, díky čemuž by zaměstnavatelům měla ubýt přebytečná administrativa. Zavedení jednotného měsíčního hlášení ale předpokládá zavedení evidence zaměstnavatelů a zaměstnanců. Zaměstnavatelé budou muset přihlásit každou svoji mzdovou účtárnu a zaměstnance. Při porušení povinnosti by měly hrozit pokuty. Spuštění systému se předpokládá začátkem příštího roku, ale je možné, že návrh zákona dozná ještě v průběhu legislativního procesu některých změn, popř. že se ho s ohledem na blížící se sněmovní volby nepodaří projednat. Vývoj projednávání návrhu proto budeme sledovat a budeme Vás informovat o jeho vývoji.
Soukromé právo
Mimořádná jednorázová odměna zaměstnance
Nejvyšší soud (NS) v nedávném rozsudku ze dne 17. 2. 2025, sp. zn. 12 Cdo 3791/2023, připustil, že zaměstnavatel může se zaměstnancem uzavřít smlouvu o předpokladech a podmínkách vzniku a výše nároku na mimořádnou jednorázovou odměnu, a to i v případě, kdy mzda zaměstnance nebyla sjednána smluvně, ale určena mzdovým výměrem či jinak. Mimořádnou jednorázovou odměnu lze pak sjednat jak jako nárokovou, tak nenárokovou.
Prokázání rezervace letu při odškodňování cestujících
Soudní dvůr Evropské unie (SDEU) vydal dne 6. 3. 2025 rozsudek ve věci Cymdek (C-20/24), posilující postavení cestujících vymáhajících náhradu škody v případě zpožděného letu. V těchto případech totiž cestující musejí prokázat uzavření smlouvy s leteckou společností. SDEU nyní potvrdil, že letenka, resp. palubní vstupenka, je důkazem způsobilým prokázat rezervaci na daný let a je tak případně na letecké společnosti, aby prokázala, že cestující cestoval bezúplatně nebo za sníženou cenu, což by mělo vliv na případný nárok na poskytnutí odškodnění a/nebo jeho výši. Podle SDEU dokonce ani skutečnost, že cenu za zájezd (do které byla cena letenky zahrnuta) zaplatila třetí osoba, nevylučuje právo cestujícího na náhradu škody v případě významného zpoždění letu.
Ostatní
Zastavování bezvýsledných exekucí
Ministerstvo spravedlnosti doplnilo metodiku k problematice přiznávání náhrady nákladů oprávněným při zastavování tzv. bezvýsledných exekucí. Problémy v té souvislosti vznikaly hlavně v případech, kdy proti dlužníku bylo vedeno insolvenční řízení, v jehož průběhu není možné v rámci exekuce provádět úkony. Podle ministerstva je možné o zastavení exekuce jako bezvýsledné a přiznání práva na náhradu jejích nákladů oprávněnému rozhodnout i v případě souběžně probíhajícího insolvenčního řízení vedeného proti dlužníkovi, avšak z textu usnesení musí jednoznačně vyplývat, že dlužník není povinen po dobu insolvenčního řízení povinnost nahradit náklady oprávněnému splnit.
Elektronizace zdravotnictví
Blíží se závěrečné schvalování návrhu novely zákona o elektronizaci zdravotnictví, která by měla přinést elektronizaci očkovacích průkazů a žádanek, zavedení informačního systému infekčních nemocí a dalších registrů. Kromě toho návrh zákona počítá s dalšími změnami, jako je zavedení pravidelných zdravotních prohlídek řidičů až od 70 let věku namísto současných 65 let s tím, že doklad o zdravotní způsobilosti již tito řidiči nebudou muset vozit s sebou. Dále se počítá se zavedením povinného záznamu o držení střelné zbraně v kmenovém registru pacientů a rozšíření informací dostupných ze sdíleného záznamu pacienta o údaje o krevní skupině či alergiích.
Flexibilita na trhu s elektřinou
Poslanecká sněmovna setrvala na původně přijatém návrhu novely energetického zákona, který jí byl vrácen Senátem. Novela upravuje primárně ukládání energie v elektrizační soustavě, agregaci a flexibilitu, prodlužuje podporu kombinované výroby elektřiny a tepla až do roku 2029 a dále odpovědnost za odchylku v elektrizační soustavě spojenou s výkonem těchto činností, upravuje práva zákazníků, kteří sami ve svém odběrném místě vyrábějí nebo ukládají elektřinu, účastní se jejího sdílení nebo poskytují flexibilitu. Zákon také zavádí elektronický systém porovnání nabídek dodávek elektřiny a plynu, který bude spravovat Energetický regulační úřad. Novela se dotkne také stavebního zákona, který se doplňuje o úpravu povinnosti vlastníka stavby zajistit dobíjecí infrastrukturu, systémy automatizace a kontroly budov a automatické ovladače osvětlení, a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, podle kterého nově nebude zapotřebí souhlasu s odnětím zemědělské půdy pro zařízení sloužící pro ukládání elektřiny v areálu solární elektrárny.